Scooterrijden in Amsterdam? 4 tips!

Scooterrijden in Amsterdam? 4 tips!

Vanaf april 2019 mag je als scooterrijder in Amsterdam niet meer over de fietspaden scheuren, maar moet je voortaan op de rijbaan rijden. En dan ook nog eens met een scooterhelm. Shit.. Hoe je toch lekker kan toeren op je Vespa scooter zonder een boete te riskeren? Wij geven je een aantal tips!

1. Draag een helm

Jep, het is verplicht om vanaf nu een scooterhelm te dragen wanneer je op je scooter door Amsterdam aan het touren bent. Wees niet eigenwijs, want de boetes zijn niet niks..

2. Rijbaan of fietspad?

Om de veiligheid van de fietsers te waarborgen, moeten scooterrijders vanaf april 2019 verplicht op de rijbaan rijden. Maar wat als er geen rijbaan is? Denk aan tussenwegen, afzettingen of andere obstakels? De eerste paar maanden zijn er voldoende verkeersregelaars in Amsterdam te vinden die jou vast een handje willen helpen. Want als er geen rijbaan is, mag je wel gebruik maken van het fietspad. Het is even wennen, maar het went snel!

3. Route via Google Maps aanzetten doe je zo

Je denkt dat je Amsterdam kent, totdat je je gebruikelijke wegen niet meer mag gebruiken. Voordat je op je automatische piloot Google Maps aanzet, hebben we nog een kleine tip voor je. Kies bij Google Maps niet voor de optie ‘met de fiets’, maar juist ‘met de auto’. Zo wordt je namelijk gewoon over de rijbaan gestuurd, waardoor je geen kans op boetes hebt. Fijn!

4. Nieuw verkeersteken al gezien?

Om het jou net wat makkelijker te maken, heeft de Gemeente Amsterdam een nieuw verkeersteken in het leven geroepen. Op het verkeersteken zie je een nieuw symbool wat speciaal voor de snorfietsers is ontworpen. Op dit moment, in mei 2019, zijn ze nog druk bezig met het plaatsen van alle verkeerstekens en wegmarkeringen. Vanaf juni 2019 is het ook voor jou mogelijk om de weg te vinden, zonder in paniek te raken. Want mag ik hier nou wel op het fietspad of toch niet?!

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *